'ALS NIKS NOG LUKT...'
OPLOSSINGSGERICHTE GESPREKSVOERING MET JONGEREN MET AUTISME
Wie autismevriendelijk wil lesgeven, focust niet zozeer op probleemgedragingen van leerlingen, maar zoekt naar oorzaken en oplossingen voor moeilijkheden ‘onder water’: in het autistisch denken. Dat is niet altijd makkelijk. Oorzaken van problemen kunnen erg divers zijn en liggen niet altijd meteen voor de hand. Oplossingen blijven dan uit of hebben niet het gehoopte effect. Het resultaat is dan een gefrustreerde leraar en leerling die in een spiraal van problemen gevangen zitten. In deze vervolgopleiding krijg je een alternatief. Aan de hand van een helder kader van het oplossingsgericht werken veranderen we de focus van problemen naar antwoorden. Waarom is oplossingsgericht werken zo zinvol voor leraren van kinderen en jongeren met autisme? Hoe pak je dat dan aan tijdens individuele gesprekken? Tijdens deze introductie in het oplossingsgericht werken overlopen we welke hulp echt helpend is voor welke leerling aan de hand van de flow-chart (Brugs model). Je krijgt oplossingsgerichte gesprekstips die je meteen in de klas kan toepassen.
Duurtijd opleiding? Drie uur. Verdiepend oefenen is enkel mogelijk in dit expertisetraject.
Voorkennis? Basiskennis autisme is vereist!
Aantal deelnemers? Onbeperkt. Verdiepend oefenen gaat enkel in kleine groep.